در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 20 دی 1403
nus.ac.ir

برگزاری جلسه وبیناری هفته پژوهش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه 

دکتر حسینی مقدم :در صورت مهیا شدن شرایط ، برای مهر ماه ۱۴۰۰ آموزشکده کنگاور دانشجو می پذیرد ️دکترشیرزادی: افزایش رشته در آموزشکده های استان کرمانشاه کاملا اصولی بوده و قبل از آن یک نیاز سنجی از بازار کار انجام شده است. ️دکتر شاهینی: دنیا در هزاره سوم در حال تغییر از سمت آموزش های نظری به سمت آموزش های مهارتی است ؛ و کارافرینی و خوداشتغالی وخودرییسی از مهمترین خصوصیات نسل های نوین جامعه می باشد و  این موضوعات برآمده  از آموزش های مهارتی است.

 

این جلسه وبیناری  با حضور جناب آقای دکتر سید محسن حسینی مقدم مدیر کل محترم دفتر آمایش و گسترش دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور جناب آقای دکتر حامد شاهینی رییس محترم اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش ، جناب آقای دکتر شیرزادی رییس محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمانشاه و تعداد کثیری از مدیران محترم هنرستان های فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان کرمانشاه در روز چهارشنبه بیست و ششم آذرماه ۱۳۹۹ به میزبانی دانشگاه فنی حرفه ای برگزار شد .

در ابتدای جلسه آقای دکتر حسینی مقدم ضمن سپاس از آقای دکتر شیرزادی بخاطر تشکیل این جلسه به گسترش تعامل و  هم‌اندیشی مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش تاکید داشتند. ایشان ضمن اشاره به ظرفیت های موجود در دانشگاه در خصوص افتتاح آموزشکده کنگاور     گفتند: مجوز هیئت امناء برای این آموزشکده صادر شده است و به امید خدا در صورت مهیا شدن شرایط برای مهرماه  ۱۴۰۰ آموزشکده کنگاور دانشجو می پذیرد .ایشان در ادامه جلسه افزودند که شرایط ایجاد رشته جدید به این صورت است که به ازاء هر ۸۰ تا ۱۰۰ نفر دانش آموز فارغ التحصیل در یک گروه امتحانی یک رشته جدید در آموزشکده ها ایجاد می‌شود. وی  با اشاره به وجود رشته های مشابه در آموزشکده ها افزودند: فاصله بین شهرها برای یک رشته مشابه در آموزشکده ها باید  بیشتر از۱۲۰ کیلو متر باشد .ایشان در خصوص راه اندازی رشته جدید در استان گفتند: که می‌توانیم رشته های پویانمایی و معماری داخلی را در استان کرمانشاه راه اندازی کنیم .

در ادامه این جلسه آقای دکتر شیرزادی هم ضمن خیر مقدم به حضور مهمانان و حاضرین در جلسه در یک پاورپوینت مفصل به معرفی ظرفیت‌های چهار آموزشکده فعال در استان (دو آموزشکده پسران و یک آموزشکده دختران در سهر کرمانشاه و یک آموزشکده پسران در شهر اسلام آباد ) و دو مرکز در حال تاسیس ( کنگاور و سنقر) پرداختند .ایشان در خصوص افزایش رشته ها در استان گفتند: افزایش  رشته ها با اصول بوده و با نیازسنجی بازار صورت گرفته است و همچنین در این زمینه با هنرستانها هماهنگی لازم را داشته ایم. وی در پایان ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه را برشمردند که این ویژگی ها شامل : 

 ۱- دانشگاه مهارت محور و کارآفرین

 ۲- مرکز آموزش تخصصی  مهارت دانشجویان و اساتید استان 

۳- سرفصل دروس بر اساس ۷۰ درصد عملی با ۳۰ درصد تئوری

 ۴- جذب بالای  ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه در بازار کار

 ۵ -دارای اعضای هیئت علمی با تخصص و مهارتهای عملی توأم با تئوری یا همان پنجه های کارآمد 

۶ -دو آزمایشگاه مرکزی در سطح استان در حال راه اندازی است.

 ۷-  توسعه آموزشکده در شهرستان کنگاور و سنقر

در ادامه این جلسه آقای دکتر شاهینی رییس محترم اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ضمن تشکر از دانشگاه فنی کرمانشاه به خاطر دعوت به این جلسه ، به تغییر نگرش  دنیا به سمت آموزش های مهارتی اشاره کردند و افزودند: دنیا در هزاره سوم در حال تغییر از سمت آموزش های نظری به سمت آموزش های مهارتی است ؛ و کارافرینی و خوداشتغالی وخودرییسی از مهمترین خصوصیات نسل های نوین جامعه می باشد و  این موضوعات برآمده  از آموزش های مهارتی است.

  دکتر شاهینی در خصوص توجه ویژه به مهارت آموزی گفتند : از طرفی پیچش جهان به سمت اتوماسیون یعنی اتوماتیک سازی باعث کاهش چشم گیر خیلی از شغل ها شده است. خرد جمعی دنیا به این نتیجه رسیده  که آموزش های پایه فنی و حرفه راه برون رفت جوامع در این وضعیت است و با یک تحقیق ساده می توان دید که کشورهایی چون آلمان با ۶۹درصد و هلند با ۶۵درصد و استان هایی چون اصفهان با ۴۲درصد و خراسان رضوی ۴۴درصد دارای کمترین بیکاری و جوامع آنها به نسبت با کاهش بزهکاری مواجه است و استان ما متاسفانه با نگاه عمومی خانواده ها از پوشش های آموزشی مهارتی مناسبی برخوردار نیستیم و همین عامل یکی از پارامترهای اساسی بی کاری و اعتیاد و طلاق و... می باشد .

وی با اشاره به  رشد مثبت توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در سالهای اخیر افزودند:  البته خوشبختانه در چند ساله اخیر توانستیم درصد پوشش این آموزش ها را از ۲۶درصد برگشت و امسال به ۳۰/۳۴درصد برسانیم و قطعا این راه همسو با سیاست های کلان در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین تا ۵۰درصد و بالاتر ادامه خواهد داشت. لذا توسعه دانشگاه فنی و حرفه ای برای این مسیر و پوشش ادامه تحصیل فارغ التحصیلان ضروریست .

وی ضمن تبریک به آقای دکتر شیرزادی به خاطر انتصابشان به عنوان رییس دانشگاه فنی استان کرمانشاه افزودند:  اینک که خوشبختانه مدیری خلاق و پر تلاش در راس این دانشگاه قرار گرفته است و همچنین با حضور دکتر حسینی مقدم به عنوان مدیرکل آمایش و توسعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور راه توسعه هموار  می گردد در پایان امیدوارم هنرستان های  فنی وابسته دانشگاه فنی و حرفه ایجاد گردد و دانشگاه در آموزش های برون سپاری و توانمند سازی هنر آموزان فنی با آموزش و پرورش همکاری نماید. 

رییس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در مورد افزایش اصولی رشته در سطح استان گفتند: رشته های صنایع غذایی ،تربیت کودک ،معماری داخلی،تربیت بدنی و پویانمایی را که سالانه حداقل یکصد نفر فارغ التحصیل در استان دارند را در دانشگاه راه اندازی نمایند تا گامی اساسی در راستای  همسان‌سازی رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای و هنرستان ها بر داریم .

وی در پایان ضمن تشکر مجدد از آقای دکتر شیرزادی برای تشکیل این جلسه ، در خصوص جذب دانشجو از هنرستان به صورت کارشناسی پیوسته افزود :  انشالله دانشگاه فنی و حرفه ای کشور  با ایجاد رشته های  کارشناسی پیوسته در دانشگاههای فنی و حرفه ای، چالش ایجاد شده بوسیله سایر دانشگاه ها را که برای این دانشگاه ایجاد نموده از بین ببرد (می دانید که هنرجویان جدیدا می توانند در رشته نظری شرکت و در رشته های حتی  کارشناسی  با ظرفیت خالی بدون کنکور ثبت نام نمایند)